היתרון של אספירין לאנשים בריאים אינו בטוח

היתרון של אספירין לאנשים בריאים אינו בטוח

מחקר חדש הראה כי למרות נטילת אספירין מועילה במניעת התקפי לב ומשיכות בקרב אנשים עם מחלות לב וכלי דם מבוססות (מניעה משנית), היתרונות שלה אינם עולים בבירור על הסיכונים אצל אנשים בריאים (מניעה ראשונית).

חוקרים ביחידת שירות הניסוי הקליני באוניברסיטת אוקספורד ניתחו נתונים ממספר ניסויים למניעה ראשונית ומשנית שהשוו את השימוש באספירין לטווח הארוך לבקרות. הממצאים מתפרסמים ב- Lancet.

במחקרי המניעה העיקריים, אספירין הפחית את הסיכון להתקף לב שאינו קטלני בערך חמישית. זה תואם לחמישה פחות פרקים כאלה בכל שנה עבור כל 10,000 אנשים שטופלו. זה מתקזז על ידי עלייה דומה בדימומים עם שימוש באספירין לטווח הארוך. אירוע מוחי נוסף נגרם כתוצאה מדימום ושלושה דימומים נוספים במערכת העיכול מתרחשים בכל שנה לכל 10,000 מטופלים.

במחקרי ג’רזי נבחרת ויילס בכדורגל מניעה משניים, אספירין הפחית את הסיכון לאירוע כלי דם רציני (התקף לב, שבץ מוחי או מוות לב וכלי דם) בערך חמישית. אולם הסיכון לאירוע גבוה בהרבה בקרב אנשים עם מחלות לב וכלי דם מבוססות, כך שהיו 150 פחות אירועים כאלה בכל שנה עבור כל 10,000 חולים שטופלו. יתרון גדול זה עולה מאוד על הסיכון לדימום.

בשתי מערכות הניסויים, הסיכון לאירוע כלי דם רציני הצטמצם במידה דומה אצל גברים ונשים כאחד.

ביקורות קודמות על ניסויים במניעה ראשונית הובילו להנחיות הממליצות לשימוש באספירין באופן נרחב בקרב אנשים בריאים הנמצאים בסיכון יותר למחלות לב כליליות, לאחר שהעלו את כולסטרול הדם או לחץ דם למשל.

אולם הניתוחים החדשים מראים כי אנשים רבים עם סיכון מעל הממוצע למחלות לב כליליות נמצאים גם הם בסיכון מעל הממוצע לסבול מדמם, ולכן שיטה זו לבחירת מי לטפל עשויה שלא להיות מתאימה.

פרופסור קולין באיגנט, מדען MRC שהוביל את העבודה ביחידה לשירות הניסוי הקליני, אומר: ‘ניסויי המניעה העיקריים הושלמו לפני כמה שנים, כאשר תרופות מודרניות כמו סטטינים לא היו זמינות באופן נרחב. בימינו, מניעה ראשונית עם סטטינים ותרופות אחרות יכולה בבטחה של חצי מהסיכון ג’רזי נבחרת פולין בכדורגל להתקפי לב ומשיכות. ‘

‘כאשר מתווסף אספירין לתרופות כאלה, הפחתה נוספת באירועי כלי הדם הרציניים היא רק כמחצית גדולה כמו כאשר היא משמשת לבד, אך הסיכונים המדממים יישארו בערך זהים. יש לכך השלכות חשובות כאשר אם לשפוט את ההשפעות הסבירות של אספירין בפועל. ‘

המחברים מסכמים: ‘אספירין הוא תועלת ברורה עבור אנשים שכבר סובלים ממחלות לב וכלי דם, אך נראה כי המחקר האחרון לא מצדיק הנחיות כלליות הדוגלות בשימוש שגרתי באספירין אצל כל האנשים הבריאים מעל רמת סיכון מתונה למחלות לב כליליות. ‘

כאשר מרשם אספירין לאנשים בריאים, חשוב לקחת בחשבון את הפוטנציאל של מדיניות כזו כדי לגרום נזק. פרופסור BAIGING מוסיף: ג’רזי קאשימה אנטלרס ‘בטיחות התרופות באמת חשובה בעת המלצות על עשרות מיליוני אנשים בריאים. אין לנו הוכחות טובות לכך, עבור אנשים בריאים, היתרונות של אספירין לטווח הארוך חורגים מהסיכונים בשוליים מתאימים. ‘

עיבוד מחומרים המסופקים על ידי אוניברסיטת אוקספורד.

מָקוֹר

Categories:

No Responses

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *